Reisebrev Mosten 2009

MOSTEN 09 VÅRENS “VAKRESTE” EVENTYR

Etter en litt for sen start på planlegging av årets Mosten tur, som medførte at alle ferjer på hjemreisen over til Norge var fylt opp, og eneste billettene vi fikk var til Göteborg, var endelig avreisedagen kommet. Aage og T.K. hang seg på gutta fra Hamar inn til ferja et par timer før, mens Frode, Ståle og jeg skulle komme etter. Jeg hadde endelig fått byttet begge dekka på 65 Trophy`n, bremser fiksa, ny olje, polert og gjort`n klar for tur. Vi dro av gårde fra Sand i småregn og ved godt mot. Etter hele 1 km kjente jeg at noe var fullstendig galt med forhjulet og fikk med nød og neppe bremset inn på en buss lomme. Forhjulet var flatt(3 minutter senere ville vi banka og kjørt på motorveien i 100+) og med 1 og ½ time til ferje gikk var gode råd dyre. Nød reparasjon med skumboks vimgp4590ar ikke mulig da det viste seg at vulkinga rundt ventilen var røket (jeg hadde selvfølgelig ikke byttet slangen, som var godt over 10 år gammel!!!). Etter noen telefoner var jeg i ferd med å innse at jeg ikke rakk ferja, da Ole Morten (som ikke kunne være med i år) svingte inn med bilen og sa ”riv av pakningen og kast det i bilen, du tar Bonneville`n min nedover, jeg frakter Trophy`n din hjem” Jeg takket sjenerøst ja til tilbudet og ½ time senere lå vi i godt driv på motorveien mot ferja som vi håpet å rekke. Vi kom på kaia og traff resten av gutta akkurat tidsnok.

Vi rakk det denne gangen også.

Ferjeturen over ble som den pleier, med besøk i taxfree og restaurant før turen gikk til baren hvor de gode historien og ½ literne satt løst. Stemningen var ikke like høy når vi rullet i land i Danmark, men alle 13 kom seg ut på veien mot avkjøringa til frokoststoppen. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg greide å kjøre feil i en rundkjøring og plutselig var jeg, Frode og Morten(som lå etter meg) på vei tilbake på motorveien i retning Fredrikshavn! Vel, vi gjorde et nytt forsøk(nå med Frode i tet) og jaggu traff vi ikke de andre på Statoil`n hvor god Dansk morgen mat ble fortært sammen med masse kaffe.  Flere bilder under galleri.

Vi fulgte kystvegen nedover, behagelig fart, lite trafikk og bare en liten regn skur før vi svingte inn på gårdsplassen til Pimex hvor det ble et hyggelig gjensyn med danske venner, fine kjøretøy, pølser og øl. Turen videre frem til Mosten gikk som en drøm på små korslige svingete veier.

Vel fremme var det opp med lavo, veksling til Mosten £ og vips så var vi i gang. Etter noen £ og taxfree varer fattigere, dukket Even og kompisene opp og man kan godt si det ble et gledelig gjensyn. Det ble målt krefter og en brytekamp mellom 2 fulle menn er jo uhyrlig vakkert. Jeg tapte heder og ære, brista et ribben, men du verden så moro. Hvordan resten av kvelden gikk får andre fortelle!.

Lørdag ble det en gjeng dro inn til Laredo bar for å innta ”det store kolde bord”. Som vanlig var det stinn brakke og maten gikk ned sammen med øl og dram. Vi greide å rive oss løs før sistnevnte væsker tok overhånd og returnerte til plassen for å overvære dragrace. Det var gøy å være Norsk på sidelinjen denne dagen. Even tok 1st plass og Tom tok 3 plass i samme klassen, begge med Nourish deler i motor`n. Om kvelden var det party i store hallen, Tom med flosshatt på dro i gang dansen, og det var nok et vakkert syn med en flokk singeldansende Nordmenn foran scenen.

Søndag morgen kommer som alltid brått på. Jeg og T.K hadde vært så heldig å overtatt 2 billetter fra ”Hamar kara” som var til overs, Frode hadde ringt ferje selskapet dagen før for å høre om det var 3 plasser til, men hadde fått beskjed om at dag hurtig ferja til Larvik var full. 30 mil på motorvei fra Gøteborg fristet ikke noe særlig så alle ble med opp til Hirtshals.

Stol aldri på at ei stor ferje ikke kan få med noen Triumph`er ekstra, ved henvendelse i luka var det ikke noen problemer, alle kom med. Vi sløvet oss over til Larvik på 4 timer. Evensen og Sættem tok farvel, mens resten satte kursen mot Sand med servering av vafler og kaffe på gårdsplassen til T.K.

Takker alle nye og gamle venner for atter en opplevelsesrik tur til Mosten.